lørdag den 18. februar 2017

Kunne godt bruge en pause, og geschicte wie es eigentlich gewesen

Jeg har nu afsluttet min tredje uge på andet semester af AU’s Bacheloruddannelse for Historie, og jeg føler mig mentalt nedkørt.
”Men er andet semester virkelig så meget hårdere end første?” både og.

På første semester havde jeg mellem 13-15 timers undervisning og/eller forelæsning om ugen, og ca. tilsvarende antal timer til lektielæsning.
Her på andet semester har jeg 12-14 timers undervisning/forelæsning om ugen, men snarer dobbelt så meget læsestof jeg skal nå igennem på ugen. VH/DH (Verdenshistorie/Danmarkshistorie) fylder nogenlunde det samme som på første semester, så ca. 4-6 timer om ugen; Emne 2 (eller Kildeintroducerende som det rigtigt hedder) varierer lidt med antallet af sider der skal læses, men tager omkring 5-6 timer; Værst er dog Studium Generale.

”Hvad er Studium Generale?” Det er teori, kort sagt. 2 timers forelæsning og 2 timers instruktorundervisning (i stedet for til VH/DH som på første semester) om ugen. Selvfølelig skal man have teori, så man senere på studiet, når man skal skrive store opgaver, kan forklare hvilke metoder man bruger, hvorfor man bruger dem, og hvad de betyder.
Problemet heri er, at der stort set ikke findes noget som hedder ’historieteori’, i stedet får man undervisning i ’menneskevidenskabernes’ teori og teorihistorie. Det betyder at jeg hver uge skal læse ca. 120 siders filosofi for at kunne forstå hvilke teoretiske metoder der bruges i historieskrivningen. Sidder faktisk og læser lige nu.

Vi har været inde på alt fra Descartes’ rationalisme (”cogito ergo sum”) over Immanuel Kants analytiske (”ungkarle er ugifte”) og syntetiske domme (”præster er gift”) til positivisternes humanistiske lovmæssighedsønsker. Lige nu læser jeg om historismen, og efter at have læst 10 sider om hvad historismen er, før jeg skal læse tekster skrevet i historismetolkningen, opgav jeg at forstå hvad det vil sige, ud fra min bog, og googlede begrebet; første resultat forklarede hvad historismen er på 10 ord, ”mennesker, kulturer og samfund skal forstås som individuelle historiske størrelser”.[1]
Til historismen hørte tyskeren Leopold von Ranke. Som vores forelæser, Bertel Nygaard, sagde, hvis vi havde en kanon for historie, og historieskrivere, (som vi har en litteraturkanon[2]) ville Ranke med 100 % sikkerhed være med. Han krediteres for at have skabt den moderne måde at forske historie på, med hans slagudtryk; historie ”wie es eigentlich gewesen” (”som det virkelig var”) fra 1824. I Danmark blev historieskrivningen først ”moderniseret” hos Kristian Erslev, omkring århundredeskiftet 1900. Erslev hørte, i første omgang til, positivisterne, som kort sagt ønskede at bestemme menneskevidenskaber ud fra ”naturlove”, på samme måde som naturvidenskaberne kan bestemmes.

Senere kom så hermeneutikken, hvor man gik så langt væk fra positivisme som muligt, og i stedet for at finde love der gjaldt for hele menneskeheden, begyndte man at fortolke alt i stedet for. I dag er man vist nok traditionelt et mellemstadiet mellem positivisme og hermeneutik, men vi får se hvad der står om dette, når jeg kommer så langt.

Filosofi har aldrig rigtig fanget mig før, og det har endnu ikke fanget mig på dette semester,(jeg er selvfølgelig kun tre uger inde), men filosofi var ikke hvad jeg ville studere, og jeg ville virkelig ønske at det blev bedre forklaret ved studiestart, hvad andet semester virkelig indebærer.

Vi fik ikke ét ord om hvad Studium Generale er andet end at det var teori; og ikke nok med det, vi fik heller ikke at vide, at da vi skulle vælge emnefag, var det vigtigere at vælge ud fra hvad man ville få på andet semester, end hvad man ville få på første; Emne 1 skal man kun have på første semester, hvorimod Emne 2 skal man have på både andet og tredje semester.

Men alt dette er ikke så meget årsagen til at jeg godt kunne bruge en pause. Nej, det er mere på grund af at fra jeg tog min sidste første semesterseksamen, VH/DH, gik der fire dage før andet semester startede. Så efter ca. 2 måneders eksamenslæsning, skulle jeg med det samme ud og købe de bøger og kompendier jeg skulle bruge til andet semester, og begynde at læse, for efter weekenden, var det igen studietid. Så godt som ingen ferie, foruden den lille uge omkring jul. Og det hjalp ikke at det første på skemaet i det nye semester var 2 timers Studium Generale forelæsning.

Det er ikke for at hakke ned på Bertel Nygaard, han formår skam at holde salen vågen igennem hele forelæsningen, men det er ikke altid lige let at få læst alle siderne igennem uden at døse lidt hen, og der er ikke så meget af stoffet der sætter sig fast.
Bare husk på at, selvom du har set 1000 hvide svaner, betyder det ikke at der kun findes hvide svaner. De sorte finder du i Kina.

Jeg havde fri i går, (fredag) og endte med at bruge hele dagen i sengen, og falde i søvn adskillelige gange. Det var en fridag jeg virkelig havde brug for, men det betyder så, at jeg nu er garanteret at falde bagud med læsestof, og må prøve at indhente det igen på et senere tidspunkt; suk.

Jeg kan stadig godt lide Historieuddannelsen, selvom at SG virkelig føles som en sand barriere der kan tvinge folk til at droppe ud, så er Emne 2 og VH/DH stadig spændende, og holder mit studiemod oppe.

- Daniel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar